reklama

Sezamové mléko zažene chmury a posílí vaše kosti

Sezamové mléko je skvělou náhražkou klasického mléka pro ty, co chtějí nebo musí kravské mléko z jídelníčku vynechat. Sezamové semínko je skoro nejmenší semínko, které při pečení a vaření využíváme. Naopak sílu, kterou v sobě ukrývá, má snad tu největší. Obsahuje zdravé oleje s esenciální mastnou kyselinou a další blahodárné, našemu tělu a zdraví prospěšné vitaminy a minerály.

Sezamové mléko pro posílení kostí i proti depresi si připravíte doma za pár hodin (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)

Sezamové mléko si za pár hodin vyrobíte doma přímo na kuchyňské lince. Získáte tak chutný nápoj pro domácí smoothie nebo plnohodnotnou náhradu kravského mléka. Konzumace sezamu podporuje imunitu, stavbu kostí, kůže a dokonce i očí. Díky vysokému obsahu vitaminů skupiny B a hořčíku je také dobrým pomocníkem proti lehkým depresím a skleslým náladám.

Nejčastěji ho známe jako posyp na různých bulkách, pletýnkách a houstičkách. Pro největší účinek je potřeba semínka rozkousat nebo předem podrtit. Ideální je proto využívat sezamová semínka už rozdrolené nebo namleté. Skvělou formou je pak sezamové mléko. Prozradíme vám, jak si ho doma udělat.

Připravte si opravdu hodně sezamových semínek
Připravte si opravdu hodně sezamových semínek (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)

Sezamová semínka nasypte do hmoždíře a pořádně je podrťte. Můžete využít i mlýnek na mák nebo elektrický mlýnek na kávu. Rozdrcená semínka nasypte do 1 l studené vody a nechte několik hodin stát, aby nabobtnala. Nakonec vodu s nabobtnanými semínky rozmixujte například tyčovým ponorným mixérem na hladkou kaši.

Podrcená semínka zalijte vodou a rozmixujte
Podrcená semínka zalijte vodou a rozmixujte (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)

Sezam indický se u nás nepěstuje, ale dováží se z Indie, Barmy, Číny a Mexika. Z celé rostliny se využívají jenom jedlá semena, která mohou být různě barevná. U nás známe hlavně krémově bílá a černá. Světlá mají jemnou oříškovou chuť a hodí se výborně pro sladkou i slanou kuchyni. Tmavá semínka mají výraznější chuť a jsou skvělým doplňkem do jogurtů, müsli a smoothie podobně jako oblíbená chia semínka.

Sezam indický vykvétá bílými květy
Sezam indický vykvétá bílými květy (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))
Semena jsou skryta v tobolkách
Semena jsou skryta v tobolkách (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Semínka obsahují 50 % oleje a 20 % bílkoviny. Zbylá procenta jsou velice účinné a prospěšné látky, např. niacin, fosfor, hořčík, vápník, zinek a lecitin. Ve fytoterapii se semínka sezamu využívají zejména při léčení onemocnění očí, sliznic, kůže, nehtů a vlasů. Můžete je tedy zařazením do jídelníčku využít právě pro posílení těchto částí těla. Dále obsahují větší množství betakarotenu, hořčíku, vápníku a zinku.

Z vitaminů obsahují B1-thiamin, B2-riboflavin a B3-niacin. Díky všem těmto látkám je skvělým pomocníkem také proti osteoporóze, chudokrevnosti a neurózách. Pravidelným užíváním můžete zmírnit lehčí formy depresí a skleslých nálad. Nejsou však náhradou případných medikamentů! Podporou zdravého těla, imunity a nervové soustavy můžete ale svůj stav určitě zlepšit.

Zdroj informací: pořad Vychytávky Ládi Hrušky; celostnimedicina.cz; vdm-drogerie.cz; vitalweb.cz

Publikováno: 8. 10. 2022, Autor: Silva Pokorná, Profil autora: Silva Pokorná